شهرستان میناب با قدمت 2500سال تاریخ و تمدن در فقر و بیکاری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : جمعه 8 ارديبهشت 1396
بازدید : 255
نویسنده : فــردیـن احـمدی

مشکلات و ناکارامدی معضلات اجتماعی و رفاهی مردم شهرستان میناب و بشاگرد را دو چندان کرده است.
شهرستان میناب درسال 1310خورشیدی درتقسیمات کشوری به شهر تبدیل شد ودر سال 1334 به شهرستان ارتقاع یافت.

این شهرستان با بیش از 100هزار قدمت تاریخی دارد و اما بعضی از اسناد تاریخی موجود نشان از آن دارد که این شهرستان قدمتی بیش از 2500 سال برخوردار است، و احتمال است در زمان ساسانیان این شهر به آبادانی و رونق رسیده است،قدیمی ترین نامی که در کتب تاریخی ودر زمان هخامنشی از میناب برده شده بنام اورگانا نام بوده است.
میناب با قدمت تاریخی 2500ساله هنوز در فقر و محرومیت بوده و جوانان از نبود رونق اقتصادی در این شهرستان رنج می برند، و بیشتر جوانان بدلیل نبود بازار کار به مسافر کشی روی آوردند که چندان از وضعیت کاری خود راضی نیستند.
با توجه به بافت فرسوده و قدیمی شهرستان میناب به نبود مدیریت نا کار امدی  پی خواهید برد که چه چیزی باعث عقب افتادگی این شهر شده است.


شهرستان میناب با قدمت 2500 سال تمدن


این شهرستان باقدمت تاریخی نتوانسته است نیازهای اولیه رفاهی ،فرهنگی و اجتماعی ساکنین خود را برطرف سازد.
با یک نگاه اجمالی و سطحی به شهر میناب به نواقص و نبود روشنایی معابر،آسفالت کوچه و پس کوچه ها و زیر بنایی شهری این شهرستان در حد صفر است و بیشتر به روستا شبیع است تا شهر، تنها در شهر میناب یک بازار قدیمی موجود است که بیشتر به آثار تاریخی نزدیک است بخاطر عمر طولانی این بازار است و همچنین چندین بازار جدید در اطراف بازار قدیمی میناب با معماری جدید عرض اندام می کنند و بدلیل نبود رونق اقتصادی در این شهرستان هنوز نتوانسته اند جایگاهی در میان مردم برای خود پیدا کنند.
باوجود تمام مشکلات اقتصادی،اجتماعی و رفاهی در این شهرستان بدلیل سوء مدیریت در این شهرستان می باشد و بیشتر به روستا نزدیک تر است تا شهر، عمر این شهرستان بیش از2500 هزار سال است تا جای گه میناب در زمان ساسانیان طبق اسناد به شکوفائی رسیده بوده است.
حال در این چند سال چه چیزی باعث عقب افتادگی این شهرستان تاریخی شده است که نمی توان پیشرفت را در خود احساس و لمس کند و مردم این شهر هنوز در کوچه ها و خیابانهای خاکی مسیر خود را طی می کنند.

شهرداری و مسئولان امر شهرستان میناب دراین چند سال هیچگونه اقدامی در جهت ارتقاع بافت فرسوده شهر انجام نداده و حتی اگر شخصی در سمتی ابقاء شده که توان کار را داشته فوری بدون هیچگونه دلیل از کار برکنار شده و تمام اعضای شورای اسلامی شهر به جان مدیران نمونه و کاربلد افتاده وحاضر نیستند توسعه و آبادانی را به مردم هدیه دهند.


میناب در فقر و محرومیت


بیشتر ساکنین شهرستان تاریخی میناب را بشاگردی تشگیل دادند و طبق امار بیشتر کسبه بازار مردم بشاگرد هستند که توانسته اند موتور توسعه و رونق اقتصادی را در این شهرستان بحرکت دربیاورند.
کشاورزی و باغداری دراین شهرستان و پیرامون آن رونق ویژه ای برخوردار است،متاسفانه درسالهای گذشته این مهم از بین رفته و جای خود را به ساخت و ساز ساختمان سپرده است.
در زمان های قدیم مرکبات ( لیمو ترش و نارنگی) خرما،صیفی، و سیزی میناب از تولید و رونق اقتصادی خوبی برخوردار بود،حال باگذشت و افزایش جمعیت در این شهرستان اکثر مزارعه کشاورزی با واگذاری جای خود به صنعت ساخت و ساز داده و این مهم از بین رفته است.
از صنايع ديگر شهرستان ميناب مي توان كارخانه‌مواد خوراكي، كارگاه هاي نساجي، كارخانه هاي مصالح ساختماني، كارخانه تهيه ابزار فلزي را نام برد.
هم‌چنين به دليل همسايگي بخش بزرگ كرانه هاي شهرستان ميناب با كرانه هاي خاوري تنگه هرمز ( حدود 120 كيلومتر) ماهي گيري يكي از كارهاي مهم بوده كه تاثير زيادي در اقتصاد شهرستان داشته است.
آب كشاورزي ميناب از چاه نيمه ژرفا و آب آشاميدني آن از چاه معمولي تامين مي شود. كشت دربندر سيريك شهرستان ميناب به گونه سنتي بوده و مهم ترين فرآورده‌هاي كشاورزي آن خرما، ليمو ترش و تره بار هستند.دام‌داري در اين شهرستان بسته به جايگاه مراتع و شرايط زيستي مناسب از رونق خوبي برخوردار بوده است.
در ميناب پرورش بز، گوسفند، گاو و گوساله به روش سنتي انجام مي شود،همچنین در پایان هرهفته در پنجشنبه بازار میناب انواع مواد خوراکی و مصرفی گاو و گوسفند عرضه میگردد.
حال باید از مسئولین این شهرستان پرسد چرا به حقوق شهروندی مردم ارزش قائل نیستند.......

قضاوت با مردم ....



انتهای پیام//




:: موضوعات مرتبط: آخرین اخبار استان هرمزگان , آخرین اخباراجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: شهرتاریخی میناب , هرمزگان , فقروبیکاری , شرق هرمزگان , هخامنشی , شهرقدیمی میناب , رونق اقتصادی , تنگه هرمز , کشاورزی , بیکاری جوانان , حقوق شهروندی ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








**به وب سايت خبری عـصـربشـاگـرد خوش آمدید** هدف از تشکیل این وب سايت بحث وبررسی نسبت به مسائل فرهنگی واجتماعی،اقتصادی،سیاسی (چالش ها و فرصت ها) استان هرمزگان بخصوص گزارشات خبری ،تحلیلی انتقادی و پیشنهادی وارائه راهکار مناسب جهت حل مشکلات شهرستان بشاگرد می باشد. ***********************************

 

تبادل لینک هوشمند


برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان عصر بشاگرد به آدرسasrbashagard93.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 937
بازدید دیروز : 435
بازدید هفته : 1428
بازدید ماه : 1372
بازدید کل : 126505
تعداد مطالب : 790
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com